| Lp. | Nazwa pojęcia | Definicja | Źródło  | 
| 1. | Dron filmowy | Jest to bezzałogowy sprzęt latający o różnych parametrach nośnych. Sterowany w sposób zdalny. Ma możliwość zapisu obrazu filmowego oraz osobną sterowność kamery. Może mieć wbudowaną kamerę na stałe lub możliwość zamocowania różnych kamer, w tym ciężkich filmowych. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
http://www.gisplay.pl/drony.html   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 2. | Dubel filmowy | Powtórzenie ujęcia na polecenie reżysera, producenta. Często po zgłoszeniu przez operatora kamery błędu technicznego lub artystycznego. Powtórzenie dotyczy pracy przy realizacji utworów kreacyjnych. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994 | 
| 3. | Dzień zdjęciowy | Czas wykonywania zdjęć. Określany w środowisku filmowym okres pracy ekipy filmowej w trakcie doby. Bez znaczenia, czy w rzeczywistości jest to dzień, czy noc. Trwa maksymalnie 12 godzin z godzinną przerwą, dodatkowe godziny oraz należne honorarium muszą być uwzględnione w umowie. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 4. | Ekipa filmowa | Grupa osób biorąca udział w realizacji projektu filmowego, zarówno na planie zdjęć, jak i w biurze produkcji. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 5. | Ekipa techniczna | Grupa osób pracująca na planie filmowym zajmująca się realizacją dzieła filmowego, telewizyjnego, zapisem obrazu i dźwięku bez aktu twórczego. Do ekipy technicznej zaliczają się np.: wózkarz, mikrofoniarz, asystent operatora, oświetlacz, dyżurny itp. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://www.sfp.org.pl/wydarzenia,111,1691,0,1,Produkcja-filmowa-producent-definicje.html   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 6. | Gimbal | Przenośne urządzenie służące do stabilizacji obrazu filmowego podczas filmowania z ręki, samochodu czy innych trzęsących się środków transportu. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 7. | Głowica korbowa | Urządzenie służące do szwenkowania, prowadzenia kamery za pomocą korb ręcznych. Głowica korbowa zawiera w sobie dwie korby, jedna odpowiada za ruch kamery w pionie, a druga za ruch w poziomie, pracując w osi kamery. Jest to urządzenie, do którego jest zamontowana kamera filmowa, telewizyjna.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994 | 
| 8. | Gorąca głowica | Jest to urządzenie, do którego montuje się kamerę umożliwiającą zdalne kontrolowanie ruchu w osi kamery zarówno w pionie, jak i w poziomie. Zakres ruchu zależy od producenta danej głowicy. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Braverman B.: Sztuka filmowania. Sekrety warsztatu operatora. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011 | 
| 9. | Grip filmowy | Potocznie określa się tak sprzęt służący do obsługi kamery w ruchu, taki jak: jazda kamerowa, kran filmowy. Gripem nazywa się również konkretny statyw filmowy do lamp lub innego rodzaju sprzętu, np.: ram lub flag filmowych. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 10. | ISO (International Organization for Standardization) | Jednostka, w której jest wyrażona czułość filmów  i nośników cyfrowych zapisujących obraz. Skrót od International Organization for Standardization – federacji zajmującej się ustalaniem standardów. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 11. | Jazda kamerowa | Platforma bądź wózek z możliwością zamontowania kamery wraz z głowicą. Platforma ta porusza się  w sposób płynny po szynach zwanych również “jazdą” i jest napędzana najczęściej pracą mięśni ludzkich i prowadzona przez wózkarza. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994 | 
| 12. | Kadr | Fragment na który jest skierowana kamera z układem optycznym. Określany jest dwoma bokami szerokości i dwoma bokami wysokości. Wartości tych boków określają proporcje kadru. Proporcje te są określone w tak zwanych formatach filmowych. W kamerach filmowych kadr ma zazwyczaj kształt prostokątny. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994 | 
| 13. | Kran kamerowy | Urządzenie przypominające dźwig pozwalające na płynne unoszenie kamery i przemieszczanie się jej względem obiektu zdjęciowego. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994   | 
| 14. | Ogniskowa obiektywu | Jest ona parametrem mówiącym o wartości szerokości kąta widzenia danego obiektywu. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994   | 
| 15. | Operator obrazu | Osoba pracująca w ekipie lub samodzielnie, odpowiedzialna za powstanie obrazu filmowego i telewizyjnego zarówno pod względem technicznym, jak i artystycznym. Jest szefem pionu operatorskiego, autorem zdjęć filmowych. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993 | 
| 16. | Ostrzyciel | Osoba odpowiedzialna za prowadzenie ostrości względem ruchu kamery do obiektu filmowanego – istotnego (punktu – obrazu). | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://encenc.pl/asystent-obrazu/   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 17. | Pick-up | Powtórzenie fragmentu dubla filmowego. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 18. | Pion operatorski | Grupa osób pracujących przy realizacjach filmowych i telewizyjnych. Odpowiadająca za wszystkie składowe części, które tworzą obraz ruchomy. Szefem i osobą odpowiedzialną za pracę pionu jest operator obrazu zwany również autorem zdjęć. Do pionu operatorskiego w podstawowym minimalnym składzie przynależą: operator kamery, asystent kamery, ostrzyciel, wózkarz, mistrz oświetlenia, oświetlacze. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
https://stronkakubazaliczenie.wordpress.com/pio-operatorski/   [dostęp: 31.10.2018] | 
| 19. | Przestrzeń filmowa | To fragment rzeczywistości zawarty w kadrze filmowym. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993 | 
| 20. | Ruch wewnątrzkadrowy | To ruch zawarty w kadrze, który dzieje się w obrębie boków wysokości i szerokości kadru. Ruch ten może się odbywać również w głąb kadru i tworzyć go mogą zarówno aktorzy, jak i przedmioty. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:  
http://edukacjafilmowa.pl/abc-filmu/  [dostęp: 31.10.2018] | 
| 21. | Scena | Sekwencja ujęć filmowych występujących po sobie lub też jedno ujęcie tworzące fragment większej całości dzieła filmowego. Scena w przypadku filmu zawiera w sobie jedną sytuację lub w zależności od konstrukcji i inscenizacji sytuacji kilka. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993 | 
| 22. | Second unit | Określenie równolegle pracującej ekipy przy tym samym projekcie. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 23. | Steadycam | To urządzenie do uzyskania płynnego ruchu kamery. Za płynność ruchu urządzenia odpowiada system przegubów, sprężyn, żyroskopów. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Malkiewicz K., Mullen D.: Cinematography: Third Edition. Simon & Schuster, New York 2005 | 
| 24. | Szwenkier | Osoba odpowiadająca za pracę kamery w kontekście tworzenia ujęcia. To osoba pracująca za kamerą  i wykonująca jej określone ruchy. Pracująca samodzielnie lub realizująca polecenia operatora obrazu lub reżysera.  | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Schild W., Pehle T.: Wideofilmowanie. Techniki filmowania. Udźwiękowienie. Montaż. Muza, Warszawa 1993 | 
| 25. | Temperatura barwowa | Jest to obiektywna miara wyrażania barwy danego źródła światła, w skali Kelvina, np.: temperatura światła dziennego to 5600K, płomienia świecy to 1800K. | Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Hendrykowski M.: Słownik terminów filmowych. Wydawnictwo Ars Nova, Poznań 1994   |