Sprawozdanie z wizyty studyjnej w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Suwałkach oraz Zakładzie Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku w ramach projektu „Podlaskie otwarte na młodych", realizowanej 6 października 2016 r.
Trzecia, ostania już wizyta studyjna realizowana w ramach projektu „Podlaskie otwarte na młodych" Osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.4 Modernizacja publicznych i prywatnych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020, odbyła się 6 października 2016 r..
W wizycie udział wzięli przedstawiciele podmiotów zajmujących się problematyką młodzieży wchodzących w skład partnerstwa utworzonego w ramach projektu.
Uczestnicy wizyty odwiedzili dwa podmioty. Pierwszym był istniejący od roku 1952 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Suwałkach. To placówka dla dzieci i młodzieży ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym w wieku od 7 do 21 lat oraz w stopniu głębokim w wieku od 3 do 25 lat. Głównym zadaniem Ośrodka jest przygotowanie uczniów, na miarę ich możliwości, do samodzielnego funkcjonowania w rodzinie, środowisku i społeczeństwie, przy uwzględnieniu zasad współczesnej oligofrenopedagogiki i wykorzystaniu metod dostosowanych do specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności wychowanków. Ośrodek realizuje zajęcia dydaktyczne na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, szkoły przysposabiającej do pracy oraz zasadniczej szkoły zawodowej. Ośrodek, realizując zadania dydaktyczno-wychowawcze, uwzględnia łączenie procesów dydaktyczno-wychowawczych z życiem środowiska, wykorzystywanie w procesie dydaktyczno-wychowawczym najnowszych osiągnięć pedagogiki specjalnej, zapewnienie każdemu wychowankowi jak najlepszych warunków do rozwoju osobowości, współodpowiedzialność całego personelu za realizację celów nauczania i wychowania oraz tworzenie odpowiedniej bazy materialnej oraz stałe wzbogacanie jej w sprzęt i nowoczesne środki dydaktyczne. Praktyczną naukę zawodu uczniowie odbywają w zakładach produkcyjnych i pracowniach Ośrodka. W ramach wizyty uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Ośrodka oraz wysłuchania prezentacji pn. „dzisiaj Mali, jutro Duzi", przygotowanej przez zatrudnioną w nim terapeutkę.
Kolejnym miejscem, które odwiedzili uczestnicy, był Zakład Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku. ZAZ SOWA w Lipniaku został utworzony w celu podniesienia poziomu kompetencji zawodowych osób niepełnosprawnych, które zostały zatrudnione w Zakładzie, a także w celu zwiększenia szans na rynku pracy osób niepełnosprawnych przez uczestnictwo w kursach zawodowych podwyższających kompetencje, zwiększenia motywacji do podejmowania zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zwiększenia szans na realną integrację zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych oraz podniesienia sprawności fizycznej poprzez realizację rehabilitacji leczniczej.
Aktywizacja społeczna i zawodowa są częściami ogólnego procesu rehabilitacji prowadzonego przez Zakład i polegają na świadczeniu osobom niepełnosprawnym takich usług jak: poradnictwo psychologiczne, poradnictwo zawodowe, szkolenia zawodowe i zatrudnienie – w celu umożliwienia uzyskania odpowiedniej pracy i jej utrzymania, a przez to integrację lub reintegrację w życie społeczne. ZAZ SOWA realizuje trzy formy rehabilitacji: zawodową, społeczną i leczniczą.
W ramach wizyty w ZAZ SOWA uczestnicy zapoznali się z prezentacją przygotowaną przez Panią Kierownik ZAZ-u pt. „Rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych na bazie Zakładu Aktywności Zawodowej SOWA w Lipniaku", a także mieli możliwość obejrzenia Zakłądu.
W trakcie wizyty w ZAZ SOWA pracownicy Agencji Rozwoju Regionalnego ARES w Suwałkach, mającej szerokie i bogate doświadczenie w pracy z osobami młodymi, przedstawili prezentację dotyczącą dobrych praktyk w zakresie realizowanych działań związanych z aktywizacją zawodową osób młodych bezrobotnych z tzw. grupy NEET. Uczestnicy mieli okazję do zadawania pytań i dyskusji pod kątem rekomendacji dot. aktywizacji zawodowej osób młodych na terenie naszego województwa.